Drumeție către crucea de pe dealul Tâlva Popii

Într-o zi frumoasă de 5 Noiembrie plecam spre dealul Tomnatica fiind cel mai apropiat și înalt deal de lângă satul Teregova.

Ne-am întâlnit toți la poalele dealului Gărgăun de pe malul Timișului după care am început să urcăm pe un drum de pămănt, ne pietruit dar destul de accesibil

Și urcăm , și urcăm după care ne-am oprit să admirăm peisajul si panorama de la o altitudine de aproximativ 200 de m, ne-am odihnit și am început din nou urcușul. Urcușul nu e abrupt sau dificil dar e constant.

Trecem de prima cruce care se vede sus în dreapta noastră pe dealul Gărgăun

Și ajungem în locurile cu sălașe, de unde se pot observa multe sălașe unu mai departe de cât altul și totuși fiecare la fel de frumos și rustic.

Mai mergem ce mergem și drumul ne duce prin grădina unui sălaș pe care o traversăm și văcuțele mirate se întreabă de unde am apărut și încotro mergem.

După ce traversăm grădina sălașului poteca devine mai îngustă și urcușul mai accentuat

Ajungem sus pe un deal de unde observăm peisajul și ne orientăm să vedem pe unde vom merge.

Coborâm de pe deal și ne îndreptăm spre dealul Tomnatica, după aproape 7km de mers bucurându-ne de peisajul frumos de toamnă și vremea bună ajungem sus.

Acolo ne-am întâlnit cu o misterioasă cruce fără nici o inscripție dar aspectul ei ne făcea să credem că e foarte veche

Crucea de pe Tâlva Popii (Reconstruită)

Ne știind nimica despre acest monument am început să pun întrebări prin sat și cu greu am aflat de la un localnic aproape de vărsta a 100 de ani că prima cruce ar avea legătură cu bătălia cu turcii în timpul invaziei turciilor în banat 4 iulie 1738, unde armata turca a suferit o înfrângere in locul numit “turcii morți” de lângă satul nostru. Alți localnici tot în jurul vârstei de 90 de ani spun că crucea exista și în timpul părințiilor lor, asta confirmă ca acest monument are peste 150 de ani.

Altă informație spune că:

Bunicul meu, Tata Meila , spune că această cruce ,a fost ridicată pe “scaunul” altei cruci in jurul anilor 1960,1970 de către Ion Colțan,bunicul domnului comandant Petru Colțan …Ion Colțan a învățat meserie în închisoare, fiind ridicat politic, iar la întoarcerea acasă a înălțat crucea pe care o vedem și astăzi ! Despre Crucea veche spune ca a fost făcută de cei bătrâni, fiind mai apoi distrusă și rămânând doar scaunul crucii o perioada bună de timp !! (Ilie Pîrvulescu)

Mulțumim lui Bogdan Conciatu de la Toiagul de Călătorii pentru fotografiile minunate din acest articol dar și pentru organizarea acestei excursii

Harta traseului se poate descărca de pe Strava